Pædagogiske principper

Vores pædagogiske principper tager altid udgangspunkt i regionale og kommunale politiske krav. Samtidig er Klyngens pædagogiske principper også baggrund for, hvordan vi vælger at arbejde i Drivhuset.

Anerkendende pædagogik

Anerkendelse er en følelse og et menneskeligt behov for at blive set, hørt og forstået. Derfor er det vigtigt, at vi som voksne ikke får barnet til at føle sig forkert, men i stedet guider og vejleder det i kravsituationer, som kan være svære.

Vi er anerkendende ved at arbejde ud fra en ligeværdig relation til barnet. Det er dog altid os voksne, som bærer ansvaret for relationens kvalitet.

Anerkendelsen ligger i at acceptere barnet, som det individ, det er. I det daglige betyder det, at vi hele tiden forsøger at benævne barnet. Det vil sige, at vi sætter ord på, hvad vi ser, at barnet føler, siger og gør. Det viser barnet, at vi accepterer det og er med til at tydeliggøre barnet, over for sig selv.

Vi arbejder med børnene i små grupper og i projektgrupper, hvor børnene er aldersopdelt. Det har vi hele året frem til maj, hvor skolebørnene starter på Fritidshjem.

Positiv grænsesætning

Det er vores mål ikke at skælde ud. Det betyder ikke, at børnene ikke møder krav og pligter.

Tværtimod!

Børn har i den grad brug for tydelige voksne, der udfordrer dem og kan sætte grænser. Vi forsøger hele tiden at guide og vejlede børnene, i stedet for at skælde ud. Dette hænger sammen med vores anerkendende pædagogik og den respekt vi har for individet.

Læring

Vi lægger stor vægt på, at skabe muligheder for læring. Læring er udvikling og skaber livsduelige børn. En af de måder, hvorpå vi sikre, at vi skaber læringsrum, er ved at arbejde systematisk med projektperioder.

Pædagogik i hverdagsrutiner

Vi arbejder målrettet med pædagogikken i hverdagsrutinerne og samskaber kvalitet i rutinerne. Der er megen læring i hverdagens rutiner, hvor inddragelse, demokratiforståelse, færdigheder og fællesskab ligger som en naturlig måde at være sammen på. Ved at arbejde bevidst med hverdagens rutiner som pædagogisk redskab vil det også åbne op for et bedre sprogstimulerende læringsmiljø.

Overgange

Vi arbejder særligt målrettet med overgange. Det gør vi både i klyngen og i Drivhuset. Det betyder, at vi har mulighed for en lang overgang mellem vuggestue og børnehave samt mellem børnehave og fritidshjem.

Et eksempel kan være, når vi har vuggestuebørn, som skal starte i vores udflytter, har vi mulighed for at tage med flere gange før børnehavestart. Det skaber tryghed ved den stue, børnene skal starte på. Et andet eksempel er vores samarbejde med Fritidsinstitutionen, Bjerget, omkring Kirkebjerg Skole, som er en del af vores klynge. Vi har rigtig gode erfaringer med at bruge fritidshjemmets lokaler. Altså har de børn, som skal starte i skole, set det fritidshjem de skal starte på og mødt andre børn, som skal starte på samme fritidshjem. Det skaber en tryg overgang for både børn og forældre.